2016 NR. 3 HEADER

zondag 16 oktober 2011

Labeltjes maken

Wat een enthousiaste reacties heb ik ontvangen over mijn blogje met kadolabeltjes. Gezien het aantal vragen wil volgens mij iedereen graag weten hoe je deze leuke minilabeltjes maakt. Ik ga proberen het uit te leggen.
Maar eerst wil ik jullie nog even het resultaat van mijn laatste huisvlijt laten zien. Ik mocht van mijn vriendin Gonnie haar papierpons lenen. Die zijn er in allerlei vormen maar ik heb deze gebruikt. En voor ik het wist was ik aan het ponsen en ponsen en nog eens ponsen. Weer een hele berg labeltjes maar net even anders.

I have received many enthusiastic responses to my blogje about gift tags. Given the number of questions about it, I think you all would like to know how you make them. I'll try to explain. But first I want to show you the result of my crafting actitivities this morning. My friend Gonnie was so kind to lend me her paper punch. I used this round scalloped rounded shape. And before I knew I was punching, punching and again punching. So now I have another box filled with gift tags but in a different shape.





Hoe maak je nu deze labeltjes? Je moet wel een béétje handig zijn met de computer.
Je begint met een afbeelding die je leuk vindt. Die kun je makkelijk op internet vinden. Zoek bij Google eens op "victorian postcards" of  "victorian christmascards". Misschien heb je leuke foto's van je borduurwerk of mooie patronen. Realiseer je wel dat niemand het leuk vindt als je zijn of haar patronen of afbeeldingen gaat gebruiken voor verkoopdoeleinden. Dus maak de labeltjes gewoon voor jezelf of om aan iemand kado te geven. Gebruik je je eigen gemaakte patronen of je eigen foto's dan kun je er natuurlijk mee doen wat je wilt.
Zelf heb ik een apart mapje in mijn pc waar ik alle afbeeldingen die ik mooi vind in opsla, altijd handig.

Dus begin met een mooie afbeelding. Ga met de cursor op de afbeeling staan en klik rechts met de muis. Kies dan de optie "afbeelding kopieren". Open vervolgens een nieuw Word document. Verander bij pagina-instelling de marges in 0.5 links en 0.5 rechts en klik weer rechts en plak de afbeelding in het Word document. Als de afbeelding in het document staat klik je er op en dan zie je om de afbeelding een kadertje verschijnen. Ga dan rechts in de hoek staan, je ziet dan een pijltje, en sleep met de muisknop ingedrukt de afbeelding naar het formaat van een pasfoto. Is het naar je zin ga dan op de afbeelding staan met de cursor en klik dan weer op afbeelding kopieren en vervolgens op de Tab knop. De cursor verspringt dan een klein stukje en dan druk je weer op plakken. Deze handeling herhalen tot je 4 afbeeldingen van het formaat pasfoto naast elkaar hebt staan.
Maak het document nu klein door rechtsboven op het streepje te klikken en zoek een nieuwe afbeelding die je wilt gebruiken. Herhaal de handeling maar open nu niet een nieuw Word document maar klik onder op de balk in het Word document wat je net gebruikt heb en plak hier weer de volgende afbeelding. Vervolgens weer op pasfoto formaat slepen etc. Doe dit tot je een A-4 formaat vol hebt. Vervolgens druk je de afbeelding af. Ik gebruik hiervoor altijd mat fotopapier A-4 formaat van 175 gram. Ik koop het gewoon bij de Bruna. Het zijn 40 vellen voor 5 euro. Daar kun je heel veel labeltjes van printen! Het papier is iets dikker en dus steviger. Blokker heeft het papier ook maar de kleur daarvan is heel grauw en dus niet mooi. Knip de afbeelding uit, maak er een gaatje in met een gaatjestang, mooi koordje er door en je bent klaar. Met een ponsje wordt het nog leuker. Knip een horizontale strook met afbeeldingen. Houdt de pons op z'n kop en doe de eerste afbeelding er onder. Precies in het midden? Ponsen dan maar. Let op, het werkt verslavend. Veel succes en ik ben benieuwd naar de resultaten.


compleet blad met labels






13 opmerkingen:

  1. Hoi Marijke, ik ben nieuw op je blog en heb me maar meteen aangemeld als volger. Wat leuk je cadeau-labels... die ga ik ook eens maken!
    Succes en groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je uitleg. Ik lees heel vaak je logje mee je maakt erg mooie dingen.

    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow, wat een leuke les, goed voor een digibeet als ik, ik ga dit vast eens proberen, maar eerst nog een koffertje met tijd zoeken, of wat zeg ik kofferTJE, ik wil een HUTkoffer. Succes Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen plaatje is meer veilig voor ons. En nadien ponsen maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel dank voor je uitleg, ga ik morgen nog maar eens bestuderen, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent een schat om dit met ons te delen. En die uitleg, das super goed gedaan. Ik heb het gisterenavond al uitgeprobeerd en het lukt. Resulaat is er nog niet, heb alleen glansfoto papier, kon natuurlijk niet wachten en daarop geprint. Ziet echt raar uit, dus niet doen, zonde van de inkt.
    Morgen weer werken, in de pauze meteen naar de Bruna.
    Heb je misschien nog een afbeelding van die geweldige pons die je gebruikt hebt, ik heb geen idee hoe die er uitzien?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke kadolabels en een super uitleg ben niet zo'n held met computers printers e.d. maar ga het vast een keer proberen!
    fijne dag, groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marijke,
    Wat fijn dat je dit zo stap voor stap hebt uitgelegd. Nu ik het goed heb gelezen weet ik het; dit kan ik ook. En gisteren dacht ik nog van niet.... Dus weer heel wat wijzer geworden. Ga binnenkort dus van dat fotopapier bij de Bruna halen.... en mooie plaatjes zoeken...
    Ik wens je een heel fijn begin van de nieuwe week,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hé, wat gaaf dat je even vertelt hoe je ze maakt. Ik had er al heel erg 'jaloers' naar zitten kijken en zitten denken...
    Ik snap het helemaal, je hebt het supergoed uitgelegd! Ik heb dan wel niet zo'n grote pons, maar wat niet is kan komen, en anders gebruik ik een figuurschaar.
    Dankjewel voor dit leuke idee!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De labeltjes zijn erg leuk, bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de uitleg, ik ga het zeker proberen!
    Groetjes Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marijke,
    Geweldig, ik heb al 5 A4-tjes vol met de mooiste plaatjes, nu nog fotopapier kopen en ik ben er klaar voor.....
    Nogmaals heel erg bedankt, ik ben er zo blij mee.....
    Fijne dag vandaag hoor,
    Lieve groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk je kadolabels,ze zien er schattig uit Marijke!
    Ik heb trouwens in Frankrijk ook iets leuks gekocht...of eigenlijk meerdere leuke dingen...;-)

    BeantwoordenVerwijderen